Igennem de sidste mange år har det været populært og smart for mange at få foretaget en chiptuning af deres bil, så de derved opnår en kvikkere og hurtigere bil. Alle nye biler har i dag så meget styreelektronik, der kontrollerer blanding i motoren af benzin og luft, som sprøjtes ind i motoren. Man kan omprogrammere denne styring, således motorkraften optimeres, så man får flere hestekræfter at gøre med. Men er der kun fordele ved en chiptuning eller også ulemper?

Fordele ved chiptuning

Ved at chiptune sin bil kan man optimere motoren, således man opnår flere fordele, hvor det især drejer sig om følgende:

  • Flere hestekræfter, som giver bedre acceleration samt tophastighed
  • Bedre brændstoføkonomi
  • Mindre forurening

Det lyder jo ganske imponerende, at man opnår alle disse goder ved at foretage en chiptuning af sin bil, så man helt kan undre sig over, at producenterne ikke oprindeligt har foretaget dette. Det er jo nærliggende at forestille sig, at bilproducenterne ved at chiptune en bil kan få højere pris på bilen eller opnå bedre salgstal end konkurrenterne. Det er klart, at der også findes nogle ulemper ved chiptuning, og det er især følgende negative faktorer.

 Ulemper ved chiptuning

Ved at chiptune sin bil får man også visse ulemper, og det er:

  • Prisen for chiptuningen
  • Muligvis et højere brændstofforbrug
  • Mulighed for bortfald af garanti
  • Mulige problemer ved næste bilsyn
  • Mulig ekstraudgift fra Skat

Konklusion om chiptuning

Det koster ofte omkring 4.000-5.000 kr. at få foretaget en chiptuning på et værksted. Mange er af den overbevisning, at det er et acceptabelt beløb at betale for fordelene, og ulemperne er til at leve med, men man bør også huske på, at man samtidig skal overholde lovgivningen på området. Der findes nemlig grænser for, hvor meget en bil må larme, samt for hvor mange ekstra hestekræfter, der må komme i bilen. Desuden kan man risikere, at fabriksgarantien kan bortfalde på de dele af bilen, der bliver påvirket af tuningen, og i værste fald kan hele fabriksgarantien bortfalde, såfremt chiptuningen er ulovlig. Loven kræver faktisk, at bilen straks efter en chiptuning skal synes, således det fremgår officielt af bilens papirer, at der er foretaget konstruktive ændringer. I visse tilfælde kan man endda modtage en ekstraregning fra Skat på en højere bilafgift. Men hvis man får lavet en chiptuning, som giver bedre brændstoføkonomi med lavere omdrejningstal, så kan man måske spare over 1.000 kr. årligt alene på brændstof, så kan det dermed blive en rigtig god idé at få foretaget en chiptuning af sin bil. Men hvis man får foretaget en chiptuning, som giver bilen mange flere hestekræfter, så opnår man jo en dårligere brændstoføkonomi, men man opnår en mere livlig motor.

Endeligt bør man overveje, om man får nok ved at chiptune sin bil, da man i praksis kun opnår større fordele, såfremt din bil har turbo. Biler uden turbo får ikke meget ud af en chiptuning, og generelt kan det bedst betale sig at chiptune modellerne Audi, Mercedes, Peugeot, Volvo, Opel, VW, Skoda, Seat og Ford, mens japanske biler som Toyota og Nissan ofte er meget vanskelige at chiptune med succes.

Artiklen er inspireret af information fundet på bilenonline.dk.