Det er jo praktisk, hvis dette forum kan give mulighed for at andre bilejere kan nyde glæde af andres ofte dyrekøbte erfaringer med anskaffelse af biler. Det gælder jo om at lære af sine egne og andres erfaringer, og der er ingen tvivl om, at den samme bil kan anskaffes til meget forskellige priser, afhængigt af om man leaser eller køber bilen. Disse råd er fortrinsvist henvendt til private bilkøbere, idet der jo gælder andre regler for firmabiler. Læs mere om firmabil hos Audi her. Private kan jo ikke fradrage bilen i deres regnskab, idet privat bilkørsel er en privat udgift. Men lær nu af erfaringerne på erhvervsmarkedet, idet privat leasing bil i visse tilfælde kan være en smart måde til at køre i en ny bil, som man ikke forestillede sig at have råd til tidligere. Der er nemlig kommet nye regler frem vedrørende leasing til private, som man bør sætte sig ind i, før man går ud og låner penge til en ny bil.

Hvornår er det en fordel med privat leasing bil?

Dette spørgsmål kan være avanceret at besvare fuldt ud, da mange faktorer er afgørende for, hvornår det netop kan være en fordel for dig at købe kontant eller at foretage privat leasing bil. Jeg vil give dette råd: Hvis du vil være tilfreds med at køre i den samme bil i de næste 10 år, og du har råd til at købe bilen (evt. på afbetaling), så bør du ikke overveje privat leasing bil. Men såfremt du ikke helt kan forudsige dit nøjagtige kørselsbehov, og hvis du gerne vil have friheden og glæden ved at køre i en ny bil, så bør man absolut overveje privat leasing bil. Man undgår jo som sagt dels at binde en masse kapitalen dyr bil, da registreringsafgiften jo reelt tredobler bilens pris. Når man som privatperson leaser en bil, så kan man nemlig nøjes med at kun afdrage på bilens pris før registreringsafgiften, som afdrages gennem månedlige rater. Vi kan jo komme med et lille regneeksempel:

Prisen ved at flexlease?

Den billigste model er ofte flexleasing, hvor man som leasingtager reelt selv ejer bilen, idet du selv skal betale vægt-/ejerafgift, serviceeftersyn, synsgebyr, forsikring, parkeringsafgifter samt andre forbrugsudgifter. Men den dyre registreringsafgift beregnes ud fra tre forskellige takster, som afhænger af bilens alder.

De tre takster er følgende:

2 %/måned for biler op til 3 måneder.
1 %/måned for biler mellem 3 og 36 måneder.
Kun 0,5 %/måned for biler over 36 måneder.

Samtidig skal man betale en strafrente på omkring 3 % om året, men ellers kommer der kun de nødvendige etableringsomkostninger af leasingkontrakten samt leveringsomkostninger, der dækker toldsyn, indregistrering, transport fra leverandør og den slags, som andre bilkøbere jo også må betale. Så konklusionen bliver altså, at når man alligevel står og skal ud og have en god og præsentabel bil til at komme rundt i, så kan man for en beskeden merpris nu med flexleasing få råd til at køre i en markant dyrere og bedre bil som eksempelvis en populær allround bil som Audi A4 eller måske den lidt større Audi Q5, idet Audi jo er kendt for deres suveræne kvalitetsbiler. Nu har mennesker med en almindelig økonomi mulighed for at køre i en nyere Audi til en fornuftig pris, hvis de bruger en rimelig leasingmodel.