En serviceaftale forlænger bilens levetid

En bil slides hurtigere, end de fleste mennesker tror, og hvis man ikke overholder den regelmæssige serviceaftale på bilen, så risikerer man i bedste fald en nedsat ydelse på bilens køreegenskaber og driftsøkonomi. Hvis der går alt for lang tid, før du får din bil ind til en serviceaftale, så kan man faktisk risikere svigtende bremsere eller styretøj, hvilket kan få katastrofale følger. Heldigvis er de fleste personer klar over vigtigheden af disse serviceeftersyn, og de er endda ofte gratis i bilens første to år. I bilens medfølgende servicebog fremgår det tydeligt, hvornår man skal ind på værkstedet og have foretaget den næste serviceaftale. Hvis man tager ind på det autoriserede autoværksted og får foretaget disse kontroleftersyn, så kan man altid glæde sig over en velfungerende bil, og bilens levetid vil automatisk forlænges med flere år.

Vigtigt at anvende autoriserede værksteder

Når man har en moderne bil med masser af avanceret udstyr, så bør besøge det nærmeste autoriserede værksted for at få foretaget dette nødvendige kontroleftersyn i henhold til den jævnlige serviceaftale. Hvis man har en nyere Audi, så bør man henvende sig hos et autoriseret Audi værksted, da man her har både faguddannet personale samt specialværktøj til netop din Audi. Hvis man lader uautoriserede værksteder fortage serviceeftersynet, så kan bilens garanti bortfalde, og der er endda risiko for, man overser flere alvorlige punkter i gennemgangen af bilens dele.

Hyppigheden af bilens serviceeftersyn

Man indgår normalt en serviceaftale med det autoriserede værksted for en 5 års periode, og man bør komme regelmæssigt i denne periode, eller hvis bilen har kørt et vist antal km, så på denne måde er eftersynenes hyppighed forskellig for bilisterne. Man skal oftere til serviceeftersyn, hvis bilen kører mange km, da den jo således bliver mere slidt. Der findes mange forskellige udformninger af en serviceaftale, så man bedes læse den grundigt igennem, før man underskriver denne. Man må spørge konkret, hvis man ikke forstår visse udtryk og formuleringer. Det kan eksempelvist være vanskeligt at afgøre, hvad eftermonteret udstyr dækker over. Hvis man selv køber noget udstyr til bilen efter en periode, så er dette naturligvis eftermonteret udstyr, men hvis man køber bilen fra ny med originalt udstyr monteret, så kan visse forhandlere afgøre, at der er tale om eftermonteret udstyr, da standardmodellen leveres uden dette udstyr. Dette kan have afgørende betydning for serviceaftalens dækning. Man bør derfor konkret spørge til udstyr som klimaanlæg, elektriske rudehejs, fartpilot og anhængertræk, om disse er omfattet af denne specifikke serviceaftale. Man bør også være opmærksom på eventuelle km begrænsninger i aftalen, om aftalen kan ændres og eventuelt overdrages, da dette er individuelt for autoværkstederne.

 

Skriv et svar