Sådan opnår man bedre brændstoføkonomi

De fleste bilister fylder bare tanken op på bilen og kører derudaf, og når tankmåleren er lav igen, så fylder man bare tanken op igen. Men med små tips og tricks er det faktisk muligt at opnå en bedre brændstoføkonomi, idet man derved kan køre flere km på hver liter brændstof, således man kommer længere for hver krone. Her får du de mest populære tips til at spare penge i din økonomi, og det er jo både godt for miljøet men så sandelig også for din privatøkonomi, og besparelsen er endda helt skattefri. Til at starte med bør man jo skifte sin bil ud til en økonomisk model, som kører langt på literen, og hvis man kører mere en 15.000 km årligt, kan det oftest betale sig at vælge en bil med dieselmotor pga. de lavere brændstofpriser. Man bør kun købe en bil, som ikke har større motor (brændstofforbrug), end man har behov for. En anden fordel er, at man slipper billigere i vægtafgift til staten, når man vælger en bil, som kører langt på literen.

Disse faktorer afgør prisen på dit årlige brændstofbehov 

  • Prisen pr. liter brændstof
  • Antal kørte km
  • Vælg det rette gear under kørslen
  • Undgå accelerationer og kraftige nedbremsninger
  • Få jævnligt efterset samt justeret din motor
  • Tjek dit dæktryk jævnligt
  • Kør kun de mest nødvendige ture i bilen
  • Undgå kødannelser og anvend GPS
  • Brug vinterdæk i vintersæsonen

Sådan sparer man flest penge på bilens brændstof

Man bør selvfølgelig fylde brændstof på bilen, når den er ved at være tom, men man snyder jo sig selv, hvis man altid betaler normalprisen på brændstof, idet man nemt kan opnå rabatter med kontokort hos de fleste tankstationer. Man kan individuelt forhandle sig frem til rabatter på ofte 25-100 øre pr liter, hvilket er mange penge at spare hvert år. Desuden bør man tanke op, når man ser et godt tilbud, og man kan eventuelt finde de aktuelle brændstofpriser på internettet. Inden for en uge kan prisen nemt svinge op til en krone pr. liter, så igen kander virkeligspares mange penge, såfremt man tanker, når prisen er billigst. Man bør også planlægge sine ture strategisk, således man altid kører den optimale rute, så nogle gange kan det betale sig at have flere ærinder undervejs, således man sparer en tur de kommende dage. Man bør altid køre i det højest mulige gear, idet man hurtigt skifter fra første til andet gear osv., således man allerede ved 60 km i timen kører i bilens højeste gear. Det bruger nemlig al for meget brændstof at køre rundt i andet og tredje gear med normal fart, idet motoren tager for mange unødvendige omdrejninger. Desuden bør man køre jævnt og smidigt, idet man følger trafikken samt fartgrænserne. Derfor bør man undgå en masse hasarderede overhalinger samt accelerationer, og man bør også automatisk tage farten af, når man ser trafikhastigheden falder pga. kø, lyskryds ol. Man bør også sørge for, at bilen regelmæssigt bliver kontrolleret og eventuelt justeret, således ventilerne er trimmede og tændrør er i orden. Mange er ikke klar over, at man faktisk kan spare omkring 10 % af sit brændstof ved at køre med det anbefalede dæktryk, idet bilen så har det bedst mulige vejgreb. Er dækkene for oppumpede eller for flade, så bruger man alt for meget brændstof. Om vinteren bør man naturligvis anvende gode vinterdæk, således man ikke skøjter rundt med et dårligt vejgreb. I visse tilfælde bør man faktisk hoppe på cyklen, gå eller tage bussen, såfremt det er godt vejr, og man kun skal en kort smut. Det er sundere og meget billigere, da motoren er kold og derfor dyr at starte op på de små ture. Endeligt bør man anvende GPS til at planlægge turen, idet den vælger den bedst mulige løsning, og man bør naturligvis undgå myldretid samt strækninger med masser af kø.

Skriv et svar